دستکش سربی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید:

  • پیش از آنکه به دستکش سربی بپردازیم لازم است کمی با خود فکر کنید و ببینید چقدر به دست های خود اهمیت می­دهید؟
  • چقدر به این اعضا که در طول روز پا به پای شما می­آیند و تمام کارها را بدون هیچ منتی برایتان انجام می­دهند، توجه می­کنید؟

اصلا تصور کنید که یک روز بدون دست باشید! اگر خوب دقت کنید می ­بینید که هیچ کاری نیست که بتوانید بدون آنها انجام دهید.

دستکش سربی

دستکش سربی

دست ها در طول عمر شما را همراهی می­ کنند بدون آنکه آنها را دوست داشته باشید. اگر پزشک یا پرتوکار هم باشید که دیگر بدتر! تمام شغل شما به بودنشان وابسته است اما هیچ محافظتی از آنها نمی ­کنید. اگر در مراکز تصویربرداری پزشکی کار می­کنید باید بدانید که اشعه ها قدرت جذب شدن توسط پوست بدنتان را دارند.  که نیاز به دستکش سربی دارید. در غیر این صورت نمی­توانند تصویر استخوان ها و اعضای داخلی بدون را روی مانیتور نشان دهند.

دلایل استفاده از دستکش سربی 

از آنجایی که هیچ خوب مطلقی وجود ندارد اشعه های ایکس و گاما هم مشکلاتی را با خود به همراه دارند. این پرتوها شاید بتوانند در تشخیص بیماری به پزشک و بیماران کمک کنند اما در صورتی که کسی مدت زمان طولانی با آنها سروکار داشته باشد، می­توانند برایش مشکل ساز شوند. این اشعه ها در انرژی های بالاتر و طی گذر زمان بر عملکرد سلول ها تاثیر می ­گذارند. در ادامه با یکی از مهمترین تجهیزات حفاظتی در برابر پرتوهای مضر یعنی دستکش سربی، ضرورت استفاده و کاربردهای آن آشنا می­شوید.

ضرورت استفاده از دستکش سربی

اهمیت دستکش سربی را دست کم نگیرید. متاسفانه با اینکه علم پیشرفت کرده و اکثر افراد با خطرات اشعه ایکس آشنا شده اند اما همچنان در تهیه و استفاده از تجهیزات سربی خساست به خرج می­دهند. بعضی ها هم که کمی محافظه کار تر هستند تنها از روپوش سربی و در بهترین شرایط از عینک سربی استفاده می ­کنند.

اگر در مراکز تصویربرداری پزشکی مشغول به کار هستید یا در اتاق عمل ها نقش مهمی را ایفا می­ کنید باید بدانید که پرتوها قدرت نفوذ به بدن شما را دارند. شاید این اشعه ها برای بیمارانی که یکبار در سال یا کمتر به مراکز تصویربرداری مراجعه می­ کنند چندان خطرساز نباشند اما برای کسی که شغلش وابسته به پرتوها است قطعا مشکلات زیادی به بار می­ آورند.

آشنایی با دستکش سربی

  • در کوتاه مدت این اشعه ها اختلالات زود گذر ایجاد می­کنند اما اگر کسی تقریبا هر روز در معرض آنها قرار بگیرد احتمال ایجاد توده در بدنش را چند برابر بیشتر کرده است. چاره چیست؟
  • آیا می­ توان به طور کلی از اشعه ها استفاده نکرد؟ یا می­توان پرتوکاران را نادیده گرفت؟

در این شرایط عنصر سرب به کمک آمده و با به کارگیری در روپوش سربی، عینک سربی، دستکش سربی و… از جان پزشکان و پرتوکاران محافظت می­کند.

از آنجایی که اشعه ایکس می­ تواند از طریق پوست جذب شود و به عملکرد سلولها و آنزیم ها آسیب برساند، لازم است از دستکش سربی استفاده کنید. دستکش های سربی قادر هستند اشعه ها را به خود جذب و آنها را به انرژی گرمایی تبدیل کنند که کاملا بی خطر است.

دستکش سربی چیست؟

یکی از تجهیزات کمتر شناخته شده که استفاده از آن برای کارکنان رادیولوژی، اتاق عمل، آنژیوگرافی و… واجب است، دستکش سربی است. تا چه حد با دیگر پوشش های سربی آشنایی دارید؟ از مواد به کار رفته در لباس های سربی اطلاعی دارید؟ دستکش های سربی هم مانند دیگر پوشش های سربی از یک لایه پلاستیکی تشکیل شده اند.

لازم است بدانید که این دستکش ها در دو نوع دستکش سربی معمولی و دستکش سربی لاتکس به بازار عرضه می­شوند. 

در نوع اول شاهد استفاده از 0.5 میلی متر سرب هستیم که برای مقابله با خطرات اشعه ایکس کافی و مورد تایید سازمان انرژی اتمی و اداره تجهیزات پزشکی است. دستکش سربی لاتکس به دلیل انعطاف پذیری بیشتر در اتاق عمل آنژیوگرافی، اتاق عمل ارتوپدی، اتاق عمل اورولوژی و فلوروسکوپی کاربرد دارد. بر خلاف تصور اکثر افراد، دستکش سربی تنها مختص کارشناسان و پزشکان رادیولوژی نیست بلکه بیمارانی که به مراکز تصویربرداری پزشکی مراجعه می­کنند نیز لازم است از این دستکش ها استفاده کنند. 

کاربرد دستکش سربی

بعضی از افراد به اشتباه فکر می­کنند که تنها استفاده دستکش های سربی در رادیولوژی است. در این قسمت به مهمترین موارد کاربرد این دستکش ها می­پردازیم:

  • رادیولوژی

  • اتاق عمل

  • فلوروسکوپی

  • آنژیوگرافی

  • پزشکی هسته ای

  • آزمایشگاه کاتدی قلب و الکتروفیزیولوژی

کاربرد دستکش سربی در رادیولوژی و سونوگرافی

همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم در هنگام استنت گذاری قلب، در بخش ارولوژی، ارتوپدی، رادیولوژی و سونوگرافی به دلیل وجود پرتوهای یونیزان، استفاده از دستکش سربی ضرورت دارد. برای مثال در سونوگرافی برای اینکه بتوانند اعضای داخلی بدن را به تصویر بکشند از امواج فراصوت استفاده می­ کنند. این امواج به دلیل انرژی بالا می ­توانند مشکلات زیادی را برای DNA، RNA و… به وجود بیاورند.

برای اینکه بتوان از مشکلات امواج فراصوت جلوگیری کرد، پرسنل بخش سونوگرافی می ­توانند از دستکش سربی استفاده کنند.

همانطور که می­دانید در رادیولوژی تصویری واضح از اعضای داخلی بدن به خصوص استخوان ها تهیه می­شود. از آنجایی که پرسنل در رادیولوژی با اشعه خطرناک ایکس سروکار دارند، لازم است از دستکش سربی استفاده کنند.

دستکش سربی و کاربرد آن در فلوروسکوپی

یکی دیگر از انواع تصویربرداری پزشکی به وسیله اشعه ایکس، فلوروسکوپی است. در این روش شما با یک تصویر زنده رو به رو هستید که تصاویر به صورت پیوسته و با نهایت سرعت به نمایش در می­ آیند.

از آنجایی که در این روش هم پای اشعه ایکس در میان است، لازم است از دستکش سربی در حین انجام کار استفاده کنید.

دستکش و پزشکی هسته ای

 یکی دیگر از شاخه های تصویربرداری پزشکی، پزشکی هسته ای است. در این روش با استفاده از مواد رادیواکتیو از عملکرد های متابولیکی بدن تصویر تهیه می­ شود. مواد رادیواکتیو از دیگر مواد خطرناک و سرطان زایی هستند که در طول کار با آنها لازم است از دستکش سربی استفاده کنید.

مشخصات دستکش سربی

تا اینجا با اهمیت دستکش سربی و نقش آن آشنا شدید. در این قسمت به ویژگی های دستکش پرداخته ایم تا با آگاهی کامل برای خرید این محصول اقدام کنید:

  • سبک وزن بودن

  • انعطاف پذیری

  • حاوی لاستیک سربی

  • قابل شست و شو

  • ضد حساسیت

  • ضد باکتری

  • دوام بالا

  • ضد لغزش

  • ضد الکتریسیته

  • جنس سخت

  • تنوع رنگ و طرح

  • عدم پوسته پوسته شدن

انواع دستکش سربی و تفاوت آنها

همانطور که در پاراگراف های پیشین اشاره کردیم، دستکش سربی در دو دو نوع دستکش سربی معمولی یا ساده و دستکش سربی لاتکس عرضه می­ شود. اگر قصد خرید این محصول را داشته باشید مسلما در انتخاب نوع آن دچار تردید می شوید.

در این قسمت شما را با تفاوت این دو آشنا کرده ایم تا هیچ شبهه ای برایتان باقی نماند. پیش از هر چیز شما باید تعیین کنید که این دستکش ها را برای چه محلی می­خواهید؟ دستکش سربی لاتکس به دلیل انعطاف پذیری بیشتر و ضخامت کمتر برای تزریق، بیشتر به کار می­ رود.

نوع اول از چرم مصنوعی ساخته شده و در نتیجه ضخامت بیشتری دارد. این دستکش در پرتونگاری معمولی بیشتر به کار می ­رود.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم ضمن اطلاع درباره خطرات اشعه ایکس به معرفی دستکش سربی و ویژگی های آن بپردازیم. امید است با خواندن این مطلب بهترین تصمیم را در راستای خرید این دستکش ها بگیرید. شرکت تچهیزات پزشکی علیخانی آماده ارایه مشاوره کامل و رایگان به شما است.